tisdag, januari 08, 2008

Döden är inte för mig

Jag får Carl-Henning Wijkmarks Stundande natten i julklapp. Augustpris eller inte, mej lämnar den tämligen oberörd. Som om den utspelade sig bakom en glasvägg. Det är välskrivet och lärt. Litterärt.

Jag tar fram Sven Delblancs Slutord och läser:
”Vi ska alla dö – men inte jag. Döden är inte för mig. Jag tecknar livförsäkring och köper gravplats, men sådant är bara etikett och gott sätt. Döden är inte för mig.

Jag går mot döden var jag går.

Nej, detta pronomen är fel. Ni går mot döden, inte jag. Döden är inte för mig.

Slikt oförnuft vågar man knappast bekänna. Men jag vet att du som läser detta i ditt hjärtas hjärta är av samma mening. Döden är till för andra, inte för dig.”
Så skrev han också i skuggan av det cancerbesked han just fått.
***
Sven Delblanc Slutord. Bonniers 1991. Delblanc avled 1992 i den skelettcancer han drabbats av.

Andra bloggar om , och .

Etiketter: ,