onsdag, juni 13, 2007

Klas Eklund

Klas Eklund ska trappa ner och lämnar tjänsten som chefsekonom i SEB. Han går från en arbetsvecka på 90 timmar till ”bara” 40 timmar i veckan. ( ”’Halvtid’ ny giv för Eklund”, Svenska Dagbladet 1/6-07.) 90 timmar i veckan, det blir i genomsnitt 13 timmars arbete varje dag. Börjar han klockan 7 slutar han klockan 20, vardag som helgdag. Väljer han att jobba 15 timmar under vardagarna (t.ex. kl. 7- 22) återstår i alla fall två fulla arbetsdagar om 8 timmar på helgerna.

Jag lärde aldrig känna Eklund under hans förflutna inom vänstern. Men jag kan tänka mig att en psykolog har en del att säga om det behov av bekräftelse som skapat detta missbruk. Arbetsnarkomani är ju ett beroendetillstånd som vissa personlighetstyper utvecklar under särskilda förhållanden, liksom andra former av missbruk.

Jag tvivlar inte på att politiker och företagsledare har långa arbetsdagar, det har småbarnsföräldrar och föreningsaktiva också. Men det där machosnacket om vem som jobbar mest (Harry Schein stoltserar i sina memoarer med 80 tim/vecka ) äcklar mig.

Och mellan raderna i Eklunds bekännelse läser jag ett budskap till alla vårdbiträden, industriarbetare och flygvärdinnor: Klaga inte!

Jag frågar mig vem som skötte det obetalda arbetet i det eklundska hemmet när pojkarna Sigge och Fredrik var små.

Klas Eklund. Foto: Björn Larsson AskFoto: Björn Larsson Ask


Andra bloggar om och .

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ritktigt skrämmande med workoholism och skrytande dessutom...

14 juni, 2007 21:37  
Blogger Inkan© said...

Han hade kanske en liten hustru som dammade runt?

Eller också en egen 'Jean' - manlig eller kvinnlig spelar ingen roll. De är ju billiga påstås det.

17 juni, 2007 18:22  

Skicka en kommentar

<< Home